Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Foto verslag van de clubreis 2007


Zondag 3 juni de eerste clubreis van MTA Ter-Apel

Met Neehoff Reisen naar het Militair Luchtvaartmuseum.

Precies om negen uur reed Helmut Neehoff zijn geelgroene touringcar het marktplein in Ter Apel op. Daar hadden zich 36 leden met hun aanhang verzameld voor een bezoek aan het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg. Op het laatste moment hadden 6 personen zich afgemeld zodat er toch nog enkele plaatsen over waren.

Nadat we in Emmercompascuum Bennie, Geert en Henk met zijn echtgenote hadden opgepikt gingen we op weg naar Soesterberg. Na een korte koffiestop bij wegrestaurant Routiers in Nunspeet reden we exact om twaalf uur langs de Lockheed F-104G Starfighter die de ingangspoort van het museum siert.

De groep was vrij in de beweging, maar veel geïnteresseerden volgden Geert Smit die tekst en uitleg gaf bij de geëxposeerde vliegtuigen. Geert heeft zijn kennis opgebouwd tijdens de tientallen jaren dat hij werkzaam was bij de Koninklijke Luchtmacht. Er was veel te zien, zowel binnen in drie hallen als buiten op het terrein. Bijna alle vliegtuigmodellen die de Nederlandse krijgsmacht in bezit heeft of had werden tentoongesteld.

De Vreeburghal toont jachtvliegtuigen, helikopters en lestoestellen van de Koninklijke Luchtmacht en de Marineluchtvaartdienst van 1950 tot heden. Hier maak je kennis met vliegtuiginstrumenten en vliegtuigconstructie en je kon zien hoe de vliegtuigmotoren zich in de loop der jaren ontwikkelen van zuiger tot straalmotor.

De Snijdershal neemt je mee terug in de tijd. Fotomateriaal, film, uniformen, andere objecten en natuurlijk de vliegtuigen zelf geven een beeld van de belangrijkste perioden uit de ontwikkeling van de luchtvaart.

In de laatste hal, het Flying Center, kon je het allemaal zelf ervaren, beleven, zien, horen en zelf ontdekken: Hoe is het mogelijk dat een vliegtuig schijnbaar moeiteloos het luchtruim kiest; hoe, net als bij vogels in de natuur, een landingsgestel werkt; hoe vliegtuigen bestuurd en voortgestuwd worden en wat er gebeurd als een vlieger de schietstoel activeert. Brandon en Ricardo hebben nog een vluchtje gemakt in de Flight Simulator.

Op het middenterrein staan transporttoestellen van de Koninklijke Luchtmacht, waaronder de legendarische Dakota. Bij deze Dakota moest natuurlijk een groepsfoto worden gemaakt.

Klik op de foto voor nog groter formaat

Klik hier als je de foto in een nog groter printformaat wilt. klik hier

Ook de Neptune, die in dienst van de Marineluchtvaartdienst is geweest, wordt hier getoond. Bijzonder zijn de geleide wapens van de Koninklijke Luchtmacht, zoals het Hawk en Nike-systeem.

Indrukwekkende jachtvliegtuigen van de Amerikaanse Luchtmacht herinneren aan de stationering van het Amerikaanse 32e Squadron op de Vliegbasis Soesterberg van 1954 tot 1994.

Nadat de laatste inkopen werden gedaan in de museumshop vertrokken we weer, vol mooie verhalen richting het noorden. De bedoeling was dat we nog een stop zouden houden in het wegrestaurant “De Lichtmis”. Dit restaurant is namelijk door de Consumentenbond uitgeroepen als beste wegrestaurant. Maar helaas was het restaurant gesloten. Geen probleem want enkele leden wisten nog een wegrestaurant bij Rogat, een klein dorpje onder de rook van Meppel.

Het personeel van restaurant “De Raket” reageerden wat paniekerig toen ze de 40 MTA leden binnen zagen komen. Het restaurant was geheel leeg maar desondanks twijfelde de leiding of ze het wel aankon…. Maar toch werd er al gauw een goede hap geserveerd.

Maar bij de afrekening kwam de irritatie van de bediening weer naar boven. Door een chaotische administratie van de bestelbonnen wisten ze niet meer wie, wat, moest betalen…. Kortom Wegrestaurant De Raket is een klantonvriendelijk restaurant waar de klant zeker geen koning is. Volgende keer maar overslaan.

Nadat we Emmen gepasseerd hebben is Michel nog met de pet nog rond geweest om een tip voor de chauffeur te op te halen. Helmut Neehoff is een goede en rustige chauffeur en heeft de tip ruimschoots verdiend. Rond zeven uur waren we weer veilig in Ter Apel, een prachtige ervaring rijker!

En waar gaat de volgende reis naartoe ?

Hieronder een foto impressie van de zeer geslaagde dag.