Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Het Nieuws van 2007


Wie verteld het volgend nieuwtje ?                                                                            (i-pad:scroll met 2 vingers)

Revisie aggregaat

Zaterdagmorgen 8 december 2007.

Henk Germs en Bennie Geerts waren al vroeg op het veld aanwezig om nog snel even een pot koffie te zetten voordat de Hatz dieselmotor werd stilgelegd voor groot onderhoud. Het afgelopen jaar is de Hatz bijna dagelijks aan het werk geweest om voor ons de benodigde elektriciteit te verschaffen.

Om 09.00 uur begon Wim Wubs, onze monteur van dienst, samen met Henk Dijck aan de klus. Nadat de beschermkap was verwijderd zagen de beide mannen een veldmuisje, vastgebakken aan het motorhuis. Met chirurgische precisie heeft Wim het knaagdierje van de Hatz afgeschraapt waarna Henk de gehele motor met perslucht heeft schoongespoten.



De motor werd voorzien van nieuwe verstuivers, een nieuwe oliefilter, brandstoffilter en luchtfilter.
Nadat de Hatz weer gevuld werd met nieuwe motorolie kwam het spannende moment… doet ie ’t of doet ie ‘t niet. Hij deed het!

Later moet ook de generator achter de diesel worden nagekeken. Daar wordt nog een elektra specialist voor gezocht.

De Hatz draait weer en het clubhuis heeft weer verse stroom.




 


16 november extra vergadering

16 november hadden we een extra ingelaste vergadering waar zeer belangrijke beslissingen zijn genomen.
Alles is in goede hermonie, en in goed overleg verlopen.

Na de vergadering, werd er nog even leuk nagebabbeld zoals op de foto's te zien is.





 


Woensdag 10 oktober brevet dag !

Op deze mooie herfstdag met het zonnetje en een licht briesje waren Jan Rengers en Bert Meijering nog
even druk aan het oefenen alvorens examen te doen voor het Veiligheidsbrevet A motorvliegtuigen.
Als jury leden waren Henk Germs en Ruud Manning aanwezig.



Na de verplichte figuren en enkele verplichte rondes waren Bert en Jan geslaagd! Het zijn alles bij elkaar
vooral voor een buitenstaander toch indrukwekkende figuren die gevlogen moeten worden.

Bert en Jan als trotse brevet vliegers!



Derde brevet vlieger Kees Steilberg met handicap!

Als derde en laatste brevet vlieger was het de beurt aan Kees Steilberg die na jaren als boordwerktuigkundige deel uitmaakte van vliegtuig bemanningen om nu als piloot van een modelvliegtuig het luchtruim te kiezen voor het behalen van zijn brevet.
Maar wie denkt dat Kees dit zo wel even zou halen heeft het goed mis want de kist waar normaal mee gelest werd en waar tevens het brevet mee gevlogen zou worden was helaas gecrasht!
Gelukkig was Jan Rengers zo vriendelijk zijn Charter beschikbaar te stellen aan Kees zodat hij toch na enige oefen vluchten zijn verplichte brevet vluchten met bijbehorende figuren kon vliegen.
Met goed gevolg uiteindelijk want wees eens eerlijk wie vliegt er niet het liefst brevet met een kist die men door en door kent!

Kees chapeau!

Alle nieuwe brevethouders met de jury leden.



Als blijk van waardering voor de hulp die Kees van Henk Germs ontvangen heeft gedurende de periode van het leren omgaan en het vliegen met modelvliegtuigen kreeg laatst genoemde een prachtig geschenk waar Henk zichtbaar ontroerd van was en op dat moment geen woord meer kon uitbrengen.



Het was ook een ontroerend gezicht twee oudere modelvliegers die elkaar zo gevonden hebben lijken wel vrienden voor de rest van het leven!



Henk zo trots als een pauw.



Het is ook leuk te weten dat Henk een kist voor de nieuwe boxer motor bij Gert Germs uit de schuur heeft getrokken zodat we binnenkort het heerlijke gebrom van deze motor kunnen horen.
Rest ons verder nog alle drie de gebrevetteerden van harte geluk te wensen en dat ze nog vele jaren plezier zullen beleven aan het modelvliegen op ons mooie veld van de MTA Ter Apel.

Wim

 


Barbeque 2007

Op zondag 9 september hebben de leden van Modelvliegclub Ter Apel middels een Fly In / BBQ afscheid genomen van de zomer. Deze dag had dan ook het motto "Tabee zomer… welkom herfst"

Kijk snel in het fotoboek onder de tabblad 'fotos uit 2007' voor een volledig (foto) verslag...of Klik hier

 


Afwatering parkeerplaats

op vrijdag 20 juli is het parkeerterrein door de terreinmeester voorzien van een afwateringsgoot.

Deze goot zal zorg dragen voor de afvoer van al het water van het parkeerterrein.
Nu zal ook de aardewal tussen het parkeerterrein en de sloot niet meer wegspoelen. Er kan zo een stevige graszode ontstaan.



 


Stil op het veld

Ongelooflijk maar waar....zaterdag 30 juni 2007....geen vliegtuig op het veld te zien.

Of het aan de wind lag, aan de formule 1 of aan de TT...we weten het niet maar zaterdag middag 30 juni waren alleen Roelof, Henk, Theo, Ruud en Kor aanwezig....verder NIEMAND ! ...dat was volgens ons de eerste zaterdag dit jaar dat er geen vliegtuig te bekennen was.

Is dat nieuws ? of niet ?

 


Zondag 3 juni de eerste clubreis van MTA Ter-Apel

Met Neehoff Reisen naar het Militair Luchtvaartmuseum.

Precies om negen uur reed Helmut Neehoff zijn geelgroene touringcar het marktplein in Ter Apel op. Daar hadden zich 36 leden met hun aanhang verzameld voor een bezoek aan het Militaire Luchtvaartmuseum in Soesterberg. Op het laatste moment hadden 6 personen zich afgemeld zodat er toch nog enkele plaatsen over waren.

Nadat we in Emmercompascuum Bennie, Geert en Henk met zijn echtgenote hadden opgepikt gingen we op weg naar Soesterberg. Na een korte koffiestop bij wegrestaurant Routiers in Nunspeet reden we exact om twaalf uur langs de Lockheed F-104G Starfighter die de ingangspoort van het museum siert.

De groep was vrij in de beweging, maar veel geïnteresseerden volgden Geert Smit die tekst en uitleg gaf bij de geëxposeerde vliegtuigen. Geert heeft zijn kennis opgebouwd tijdens de tientallen jaren dat hij werkzaam was bij de Koninklijke Luchtmacht. Er was veel te zien, zowel binnen in drie hallen als buiten op het terrein. Bijna alle vliegtuigmodellen die de Nederlandse krijgsmacht in bezit heeft of had werden tentoongesteld.

Op het middenterrein staan transporttoestellen van de Koninklijke Luchtmacht, waaronder de legendarische Dakota. Bij deze Dakota moest natuurlijk een groepsfoto worden gemaakt.

Klik op de foto voor nog groter formaat

Klik hier als je de foto in een nog groter printformaat wilt. klik hier

Nadat de laatste inkopen werden gedaan in de museumshop vertrokken we weer, vol mooie verhalen richting het noorden. De bedoeling was dat we nog een stop zouden houden in het wegrestaurant “De Lichtmis”. Dit restaurant is namelijk door de Consumentenbond uitgeroepen als beste wegrestaurant. Maar helaas was het restaurant gesloten. Geen probleem want enkele leden wisten nog een wegrestaurant bij Rogat, een klein dorpje onder de rook van Meppel.

Het personeel van restaurant “De Raket” reageerden wat paniekerig toen ze de 40 MTA leden binnen zagen komen. Het restaurant was geheel leeg maar desondanks twijfelde de leiding of ze het wel aankon…. Maar toch werd er al gauw een goede hap geserveerd.

Nadat we Emmen gepasseerd hebben is Michel nog met de pet nog rond geweest om een tip voor de chauffeur te op te halen. Helmut Neehoff is een goede en rustige chauffeur en heeft de tip ruimschoots verdiend. Rond zeven uur waren we weer veilig in Ter Apel, een prachtige ervaring rijker!

En waar gaat de volgende reis naartoe ?

 


3 juni dagje uit ?...toch nog druk op het veld

Ondanks het feit dat bijna de gehele club vandaag met de bus weg was naar het militair museum waren de achter blijvers toch nog aan het vliegen.
Het was een prachtige vliegdag, ondanks dat het 's morgens wat bewolkt was kwam s'middags de zon er goed door.
even een paar kiekjes, zodat de reislustige leden even kunnen zien dat er op het toch nog gevlogen werd



 


Zaterdag 2 juni, Mission completed !

Ons parkeerterrein is nu geheel verhard. Hulde aan alle leden en andere helpers die hebben bijgedragen en/of meegeholpen met het verplaatsen van vele kubieke meters geel zand en het leggen van ongeveer 26400 betonklinkers. We kijken niet op een klinkertje!

Reeds in januari begonnen de eerste werkzaamheden toen bleek dat tijdens hevige regenbuien het parkeerterrein veranderde in een modderpoel. Toen schoof Henk Dijck met zijn shovel de hoge wal aan de slootrand weg om het water de kans te geven naar de sloot te stromen. Maar dat was niet voldoende.

Op 24 februari werd met groot materieel de bovenste toplaag verwijderd en werd een begin gemaakt met het gat te vullen met vele, vele kubieke meters geel zand. Begin maart legde Johan Wesselink een nieuwe afvoersysteem aan, om het hemelwater van het dak af te voeren naar de sloot.

17 maart werden dan eindelijk de eerste klinkers gelegd. Alle volgende zaterdagen in maart gingen de enthousiaste leden door met het klinkeren. Op gegeven moment waren er geen klinkers meer, maar de gemeente Vlagtwedde had toegezegd om nog eens 300 m² te leveren. Dit duurde wel enkele kostbare weken maar des ondanks werd er niet stil gezeten. Nog meer geel zand werd aangevoerd en er werden twee lichtmasten geplaatst.

Pas op 19 mei konden we weer verder met het bestraten en het werd direct een recorddag. Met vereende krachten werden er die dag 230 m² klinkers gelegd! Na één weekje overgeslagen te hebben vanwege het natte weer werd zaterdag 2 juni de laatste klinker gelegd!

Het heeft even geduurd, maar nu bezit de Modelvliegclub Ter Apel een prachtige parkeerplaats en nu kunnen we ook bij hevige neerslag de auto met fatsoen parkeren.

Nogmaals wil het bestuur alle leden bedanken die zich hebben ingezet bij deze zware klus. Maar een extra dank gaat naar de fijne mensen die geen lid van de club zijn en toch ons belangeloos hebben geholpen.

    -        Zo heeft Gesinus, de professionele straatlegger, iedere werkdag ons op gang geholpen.
    -        Zo heeft Jan Willem de Roo op een heel vroege ochtend, voordat hij naar zijn eigen werk moest,
             met zijn tracktor een wagen vol geel zand uit De Beetse gehaald. Verder heeft hij geholpen met
             het afvoeren van de berg zwarte grond.
    -        Bakker Bos uit Ter Apel die iedere werkdag weer gebak/taart of koek bij de koffie leverde.
    -        Ronnie Schmitz die een mini-shovel en mini-kraantje ter beschikking gaf.
             Ook voerde hij het overtollige puin af.
    -        Cafe en Lunchroom De Heksenketel in Sellingen die iedere werkdag de arbeiders warme patat
             en snacks voorschotelde.
    -        Aan de 12 jarige Steffan die op een zaterdag aanbood om mee te helpen met klinkeren.
             Die dag werd dan ook een record van 230 m² gelegd.

En als ik mensen vergeten ben, laat het de webmaster weten en we voegen hem toe.

Laat de regen nu maar komen !!



 


Klinkerdag 5

Vanuit het zuiden trekken pittige regen- en onweersbuien over het land. Lokaal kan veel neerslag vallen en ook zijn windstoten en hagel mogelijk. Zo luidde het weerbericht van zaterdag 26 mei.
Nou, onweer en hagel hebben we niet gehad, maar wel een miezerig regentje, dat later wat heviger werd. Kortom, het was veel te nat om Klinkerdag 5 goed uit te voeren.

Er werd wel een begin gemaakt met het afreien en Bert begon zelfs de klinkers te leggen. Maar na enkele minuten moesten we de werkzaamheden toch staken.


Het zandbed en de gelegde klinkers konden niet aangetrild worden vanwege het overtollige water. Goed geprobeerd, maar de natuur krijgt MTA niet klein.

We proberen het zaterdag 2 juni opnieuw!

 


Klinkerdag 4

We moesten er ruim een maand op wachten maar dan op zaterdag 19 mei was er weer een klinkerdag.
Rond 8 acht uur in de morgen hadden de inmiddels bekende leden zich weer verzameld in het clubgebouw waar Roelof de koffie weer gereed had staan. Natuurlijk was Gesinus ook weer van de partij bij voor het afreien en de enthousiaste werkers te professioneel te begeleiden. Verrassend was de aanwezigheid van Steffan, een vriendje van Pieter die weer een zoontje is van onze huurbaas. Om half negen kon direct begonnen worden met het klinkeren omdat de voorbereidende werkzaamheden al op vrijdag gedaan waren. Drie man, Kor, Bert en Steffan waren aan het leggen en de rest probeerden hun bij te houden met aanvoer van de klinkers. Ook was er een kleine shovel beschikbaar zodat het aanvoeren van de klinkers iets makkelijker werd.

Voorbereidingen op vrijdag

Zoals altijd werden de ijverige arbeiders weer getrakteerd op patat en warme snacks door Café Lunchroom 'De Heksenketel' . Dank Truus en Tjasse! Ongeveer twee uur in de middag werden de werkzaamheden beëindigd. Dit keer niet omdat er geen klinkers meer waren maar het geel zand was op. Maar voor diegene die dit type werk niet gewend zijn heeft het precies lang genoeg geduurd. Het resultaat mag er zijn. Met 230 m² was deze klinkerdag een absoluut record. Tuurlijk heeft iedereen z’n best gedaan maar Steffan (12 jaar) was wel heel onvermoeibaar en heeft vele m² voor zijn rekening genomen. Met zijn grote werklust is Steffan een voorbeeld, niet alleen voor zijn leeftijdgenoten, maar voor iedereen! Aankomende zaterdag gaan we de laatste paar metertjes leggen.

Hier een paar fototjes van de zeer succesvolle klinkerdag 4












 


17 mei Hemelvaartdag

Zoals elk jaar wordt hemelvaartdag op ons vliegveld geviert met een prettig samen zijn.
Donderdag 17 mei leek 's morgens een geweldige dag te worden, want er was bijna geen wind en een strak blauwe lucht. Helaas begon het s'middag te betrekken en begon de wind aan te trekken waardoor het toch nog behoorlijk fris was. 's Morgens zijn er een paar zeer grote party tenten opgezet om alles droog te kunnen houden, want de weerberichten hadden het nog over "af en toe een bui". Gelukkig is het de gehele dag droog gebleven, er was echter wel zeer veel wind, waardoor de tenten extra stevig vast moesten worden gemaakt.
Het was 's morgens al flink druk


Kleine pech voor de familie van Vliet

Onze secretaris had samen met enkele leden gevraagd of er voldoende annimo was om ook die dag een bbq te organiseren, en daar was gelukkig erg veel animo voor. De slager heeft dan ook goede zaken gedaan.



Het was een gezellige drukke dag...alles is vlotjes verlopen. Dit was ook de eerste keer dat er flink veel deelnemers waren voor het tomaat gooien. De tomaatjes waren wat aan de kleine kant waardoor je ze amper zag vallen, maar het is toch allemaal gelukt. Gert gooide de tomaten het dichts bij de stip, en hij ging er dan ook met de wisselbeker vandoor. Hieronder een paar fototjes van de zeer geslaagde hemelvaart dag. In de volgende nieuwsbrief zal er ook nog verslag van worden gedaan.
Gezellige drukte


Alle deelnemers van het tomaatvliegen


Gert wint de wissel bokaal



 


Zomerdag in april

15 april

Het was een ongekend warme en zonnige aprilmiddag. Op veel plaatsen werd 28 of 29-C gemeten. Daarmee was het in De Bilt de warmste aprildag ooit. Zo ook op ons modelvliegveld.
Mede door de heerlijke weersomstandigheden leek het wel of alle leden present waren met hun modellen. Natuurlijk waren er onze vrienden van modelvliegclub Stadskanaal en we hadden zelfs een gastvlieger uit IJmuiden met een Gloster Meteor.


Het was een zondagmiddag zoals alle middagen eigenlijk moeten zijn. Er heerste een ontspannen en gemoedelijke sfeer. Het terras zat vol met vliegers en hun aanhang genietend van de activiteiten op het veld.


De één liet zijn helikopter keurig boven het veld hoveren, de ander trok een zweefvliegtuig aan een sleep. Enkele vliegers waren bezig met het oefenen i.v.m. een aanstaande wedstrijd. Een F16 jet vloog zijn figuren hoog boven het veld terwijl een Robbe Charter werd getankt voor een nieuwe vlucht.
Vele tientallen passanten maakten een stop om in het zonnetje te zitten genieten van al het moois dat ze gratis voorgeschoteld kregen. Het is maar goed dat de Achterbeetseweg een doodlopende weg is zonder autoverkeer. Anders zouden er lange files ontstaan.

Kortom een perfecte vliegdag en een goede voorproefje voor aankomende zomer.





 


Onderhoud HATZ diesel

De diesel die ons bijna iedere dag weer van elektriciteit voorziet was weer aan zijn jaarlijkse onderhoudsbeurt toe. Dit werd gedaan door Wim Wubs die als automonteur werkzaam is bij Autocentrum Borger.
De diesel werd voorzien van verse olie en nieuwe filters. De LISTER diesel kreeg ook nog een nieuw flexibel verbindingspijp in de uitlaat waarmee de uitlaat trillingsvrij kan worden gemonteerd.


De gebruikte onderdelen werden gesponsord door Autocentrum Borger (Tom Gansevoort bv) de werkgever van Wim hartelijk bedankt daarvoor.

Hij staat er weer blinkend bij....

 


Extra werkdag 7 april

Het was weer een vruchtbare dag. Eindelijk was het weer wat beter en was het niet meer zo koud.
Ondanks de late aankondiging kwamen er toch nog genoeg mensen om te helpen, en gezien de werkzaamheden hadden er ook niet meer hoeven te zijn want dan loop je elkaar maar steeds voor de voeten.
Wat hebben we vandaag gedaan ?...we hebben nog een klein stukje klinkers gelegd, de lantaren palen zijn geplaatst en de regenwater afvoer is verbeterd. Gelukkig hadden we hiervoor hulp van Johan Wesselink met zijn graafmachine.
Vandaag was ook de buurman van Henk aanwezig (een elektricien) die ons even help met het aanleggen van de stroom. Nadat vorig jaar de stroomvoorziening professioneel was aan gelegd door Gerhard Manning was de 2e generator door Bennie en Henk aangesloten. De 2e generator is nu samen met een schakelkast kast weer veilig aangesloten zodat we nu ook op een veilige manier kunnen overschakelen van de ene naar de andere aggregaat.
Hieronder zie je even wat fototjes van de vandaag verrichte werkzaamheden.


Johan Graaft de gleuven voor de waterafvoer


Henk Dijck legt het stukje klinkers erin


De lataren plalen liggen klaar om te worden gepoot. Bennie maakt de kabels nog snel even klaar


Gelukkig was Johan er met de graafmachine, want de palen waren best wel zwaar


Prachtig..ze staan...kunnen we straks in het donker veilig parkeren


De electricien aan het werk.

Al met al was het best een leuke dag, en er is weer heel veel werk verzet..Bedankt jongens.

 


Klinkerdag 3

30 maart hadden we de derde klinkerdag alweer. Helaas waren er dit keer wat minder mensen, maar toch genoeg om alle werkzaamheden naar behoren af te ronden.
Wat hebben we allemaal gedaan...we hebben de bestrating tussen het clubhuis en de dieselbunker afgerond, dwz we hebben de bestrating in een punt laten lopen van de bestaande bestrating tot de punt van de dieselbunker.
We kunnen nu ook met slecht weer in ieder geval al met schone voeten in het clubhuis komen.





Verder hebben we het hekwerk afgemaakt. Het laatste stukje voor de parkeerplaats is nu ook voorzien
van een mooi stukje hekwerk.





Ook is de rest van de parkeerplaats opgehoogd met zand tot de juiste hoogte, waarna alles is nagetrild. De juiste hoogtes zijn intussen uitgezet zodat we de volgende keer gelijk kunnen beginnen.

Het wachten is nu nog even op klinkers en zo gauw die binnen komen, zal op onze site, forum en per mail oproepen worden gedaan om het laatste stukje klinkers er in te gooien.
Ook dan geld nog steeds het gezegde..."samen staan we sterk"

 


Klinkerdag 2

Zaterdag 24 maart

Ook nu weer verzamelden onze beste leden zich weer in het clubgebouw voor de tweede klinkerdag.
Enkele dagen eerder hebben Roelof, Bennie en Ruud onder aanvoering van Gesinus, onze echte straatmaker, de betonbanden gezet en de hoogtes uitgezet. Zodoende konden we vandaag direct beginnen met het afreien en klinkeren. De trilmachine werd deze keer geleverd door Ronnie Schmitz. De mini-shovel hadden we dit keer niet nodig omdat de klinkers dicht bij lagen.



In een reactie op ons forum schreef Bert heel enthousiast; “Op naar de 150 m² ”. Omdat we de vorige keer in een hoog tempo 130 m² hebben gelegd leek dit een beetje té optimistisch. Maar wie had kunnen bedenken dat we vandaag 160² hebben gehaald! Rond half drie in de middag waren alle klinkers verwerkt en moesten we wel de werkzaamheden beëindigen.

We kunnen terug kijken op een prachtige dag waar een formidabele prestatie werd geleverd. Een mooi bijkomstigheid is dat de saamhorigheid onder de clubleden werd verstevigd! De cake werd weer verzorgd door bakker Bos en de warme snacks werden weer door Café en Lunchroom “De Heksenketel”. Begint een goede gewoonte te worden…



De bal ligt nu weer bij het bestuur. Zij moeten zorgen dat er voor de volgende zaterdag weer voldoende klinkers ter beschikking zijn. Want we zijn nu niet meer te stoppen! In dit geweldig tempo hoeven we nog maar twee werkdagen te werken en het gehele parkeerterrein is verhard.



Nu alvast een oproep voor zaterdag 31 maart. Indien geen tegenbericht zijn allen weer welkom bij de 3e klinkerdag. Mocht het geen doorgang vinden dan worden de leden geïnformeerd via een e-mail en website. Hou ook ons forum in de gaten.

 


Nieuwe host website

Sinds 20 maart 2007 draait onze site bij een nieuwe host. De vorige host (lycos) liet de laatste tijd behoorlijk wat steekjes vallen, en was soms tergend langzaam of soms helemaal niet te bereiken.
Sinds 20 maart draaien we bij BrillianceHosting die hun servers hebben staan in het rekencentrum van schiphol.

We hebben ook een onbeperkt aantal mailadressen, dus als je lid bent kun je 1 of meerder email adressen (@mta-terapel.nl) aanvragen bij de webmaster. Meer informatie hierover zet ik binnenkort op het forum

Ik hoop dat onze nieuwe host ons een goede, snelle en vooral stabiele verbinding geeft.

Veel plezier op onze website.

De Webmaster

 


Klinkerdag 1

Zaterdag 17 maart werd eindelijk een begin gemaakt met het verharden van het parkeerterrein.
De doelstelling van vandaag was de oprit te bestraten tot aan de dieselbunker. Dat is een pad van 4,5 meter breed en 29 meter lang! Samen dus een kleine 130 M².

Aan de oproep om met veel mensen te komen helpen is redelijk voldaan. Rond half negen verzamelde de ‘fine fleur’ van onze leden in het clubgebouw om het klusje aan te pakken.

Henk Dijck nam op enthousiaste wijze het voortouw en samen een professionele straatlegger, die onze club belangeloos helpt, werd een begin gemaakt met afreien en het bestraten in elleboog verband. Nadat het begin gemaakt was nam Jos Scholtens en Kor Mooibroek en Bert Lubbers het klinkerwerk over.



Bennie, Wim, Theo, Stefan, Gerard, Remke, Jan, Martin en Kees konden de leggers nauwelijks bijbenen met de aanvoer van de klinkers. Gelukkig stelde Ronnie Schmitz, een vriend van de modelvliegclub, mini-shovel ter beschikking wat de aanvoer van klinkers aanzienlijk vereenvoudigde.
Ook gaat Ronnie het rest afval in Big Bags afvoeren.

De koffie werd als vanouds verzorgd door Roelof en de werkers werden door bakker Bos getrakteerd op heerlijke puddingbroodjes en vruchtengebak!

Terwijl er druk geklinkerd werd waren Jan Willem de Roo met enkele collega boeren bezig met het afvoeren van de enorme berg zwarte grond die wij eerder bij de boer op het land hadden gedeponeerd. Weer kregen wij hulp van Gerrie Scholte die met een mobiele kraan de kippers van de boeren vol lade. An passant heeft Gerrie ook nog de mestbult in een kipper geladen zodat het land naast ons veld er weer ordentelijk bij ligt.



Rond twaalf uur, de oprit lag er al voor de helft in, kwam Henk Germs met een grote doos patat en diverse snacks. Café en Lunchroom De Heksenketel in Sellingen heeft de snacks gratis aan de noeste arbeiders voorgeschoteld. Bravo Tjasse !!



Na de middag ging het bestraten, voor zover het al mogelijk was, in een nog hoger tempo verder. We kregen daarbij versterking van Patrick, die door een plotselinge opkomende ziekte niet in de ochtend aanwezig kon zijn, en van Jan en Ronald.

Rond twee uur werd de geplande doelstelling gehaald en werden de laatste klinkers tegen de bunker gelegd. Nadat de verharding was aangetrild met een trilmachine van Stefan en van een laag zand was voorzien was het “mission completed”



Er zijn veel namen genoemd met het gevaar dat je iemand vergeet. Maar alle aanwezigen waren van onschatbare waarde. Er werd afgesproken dat we de aankomende zaterdag (24 maart) verder gaan met het bestraten, net zo lang tot het gehele parkeerterrein verhard is. MTA kan trots zijn op haar leden die iedere keer weer vol overgave meewerken aan het verbeteren van onze club !



 



Luctor et Emergo deel III

Het regenwater dat van het dak van het clubgebouw afkomt stroomt rechtstreeks het terrein op, en zelfs onder het clubhuis. Dit heeft als nadeel dat het clubgebouw kan verzakken en het parkeerterrein onnodig veel water te verwerken krijgt. Johan Wesselink, van De gebroeders Wesselink heeft de club erg vooruit geholpen met het gratis leveren van PVC afvoerpijp met alle daarbij behorende hulpstukken.
Het bleef echter niet alleen bij het leveren van de materialen, maar Johan nam zelf het voortouw en kwam op zaterdagmorgen 3 maart 2007 met zijn graafmachine naar het vliegveld.
Met hulp van Bennie , Sonja, Bert, Henk en Roelof werden er gleuven rondom het clubgebouw gegraven. Daarna werd een lange gleuf vanaf de vlaggenmast naar de sloot gegraven waarin de PVC afvoerpijp kwam te liggen. De bestaande afvoeren vanaf het dak werden aangesloten op de hoofdafvoer en werden de gleuven weer dicht gegooid. Rond 14.00 uur was het klusje geklaard, dankzij de graafmachine van Johan Wesselink.
Nu stroomt het hemelwater en de afvoer van de aanrecht in de keuken rechtstreeks naar de sloot.





 


Luctor et Emergo deel II

Buiten de poolgebieden is regen de meest voorkomende vorm van neerslag.
De laatste maanden is er echter zoveel neerslag gevallen dat het nu echt problematisch begint te worden. We kunnen al lang niet meer met voertuigen op het parkeerterrein komen. Eind januari had Henk Dijck de aarden wal bij de sloot reeds weg geschoven, maar dit was niet voldoende om de parkeerplaats droog te houden.

Er was grof geschut nodig:

Op zaterdag 24 februari 2007 hebben Henk Dijck en Gerrie Scholte van Scholte Grondverzet en Cultuurtechnische Werken met zwaar materieel de zwarte toplaag van de parkeerplaats afgegraven en weer volgestort met vele, vele kubieke meters geel zand. Met behulp van een laser werd het terrein aflopend afgegraven, zodat het water richting de sloot kan stromen.
Het afgegraven zwarte grond is voorlopig op het land van onze huurbaas gestort en later, als het droog is en Henk met zijn shovel over het land kan rijden wordt het zwarte grond over het land verspreid.

Er zijn inmiddels contacten met diverse bedrijven en ook met de gemeente Vlagtwedde over het verkrijgen van 500 m² klinkers om het terrein te verharden. Via Henk Dijck is er ook contact met een professionele straatlegger die ons behulpzaam zal zijn tijdens het leggen van de klinkers.

Wordt vervolgd:






 


Een heuse Lister dieselmotor!

In de generatorbunker op het vliegveld staat een oude diesel te puffen om alle stroomvretende apparaten in het clubgebouw van energie te voorzien. Soms, als alle kachels aan staan, en ook nog koffie en thee gezet wordt heeft de diesel het erg moeilijk. Mooi zou zijn als er een hulpje bij kwam die de oude diesel bij kan springen als er veel energie gevraagd wordt.
Gerard Scholte, van Scholte Grondverzet en Cultuurtechnische Werken in Emmer-Compascuum had nog een dergelijke diesel motor staan, zonder uitlaat, zonder dynamo en zonder accu. Gerard stelde de Lister diesel met generator ter beschikking aan de vliegclub om te dienen als extra energie leverancier voor o.a. de kachels in het clubgebouw. De Lister had wel een opknapbeurt nodig.



Tijdens de vaste koffieavond van dinsdag 23 januari werd door Henk Dijck, Bennie Geerts en Henk Germs een plan van aanpak gemaakt.
De volgende morgen werd meteen begonnen. Er kon gebruik gemaakt worden van de zeer geoutilleerde werkplaats van Gerard. De motor werd met een stoomcleaner schoongespoten waarbij tevens de originele verflaag werd verwijdert. De motor moet in de generatorbunker komen te staan en daarom werd de uitlaat zodanig aangepast dat de rookgassen naar buiten kan worden geleid. Daarna werd de dynamo aan de motor bevestigd die de startaccu van stroom moet voorzien. Nadat de motor en generator grondig werden ontvet en geschuurd kreeg de machine zijn originele Lister kleuren terug.



Woensdagmorgen, 31 januari 2007, werd de diesel overgebracht naar de generatorbunker op het vliegveld.



Als hij is aangesloten op het elektriciteitsnet van het clubgebouw vormt de Lister een krachtige hulp voor de bestaande generator.



Met dank aan Gerard en Gerrie Scholte, Henk Dijck, Henk Germs, Bennie Geerts en Roelof Drenth.


 


Waterbeheer op parkeerplaats (Luctor et Emergo deel I)

Luctor et Emergo zeggen de Zeeuwen, " ik worstel en kom boven ".
Na de hevige regenval van afgelopen maanden worstelen ook de MTA leden, maar nu met hun auto´s op de parkeerplaats. Het zal niemand ontgaan zijn dat de parkeerplaats is veranderd in een grote modderpoel waar alleen de 4 wheel drives zich thuis voelen.
Één van de oorzaken is de hoge wal langs de slootrand die het regenwater tegenhoudt. De parkeerplaats ligt daarom in een kom.

Gelukkig had Henk Dijck een tijdelijke oplossing. Met een Volvo shovel, die hij zelf bestuurde, schoof hij de aarden wal langs de sloot weg en egaliseerde het terrein zo goed als mogelijk. Nu kan het water vanuit het midden naar de sloot stromen. Bij regenval zal het in het midden van het parkeerterrein altijd modderig blijven. Daarom is het een tijdelijke oplossing. Een definitieve oplossing zal zijn om de gehele parkeerplaats te bestraten. Dit zal een punt worden op de jaarvergadering van 9 februari.






 


Koale jatt'n druk bezocht.

14 januari 2007... alweer een harde wind, maar dat kon de leden van de modelvliegclub niet tegenhouden om even gezellig het nieuwe jaar te beginnen. Gert-Jan had meer dan 50 bezoekers getelt.



Het was dan ook druk in het clubhuis... alle stoelen waren bezet en de hele parkeerplaats stond vol met auto's en er waren zelfs diverse toestellen te bewonderen.
Het was dit jaar letterlijk "koale jatt'n" want er stond een straffe koude wind buiten. Ondanks de kou werd er toch nog door diverse leden gevlogen...chappeau mannen !





Tjasse had de snert verzorgt, Roelof had de koffie verzorgt en natuurlijk waren de gebruikelijke versnaperingen verkrijgbaar, maar dit jaar spandde de kreativiteit van Gert-Jan de kroon.



Gert-Jan is bakker, en hij had bedacht om van de oerhollandse "kniepertjes" vliegtuigje's te vouwen. Geweldig Gert-Jan... en ze smaakten nog prima ook.

Nu op naar een mooie winter met veel sneeuw...of zo snel mogelijk naar de zomer

 


ProJeti Reno Racer

Zaterdagmiddag 13 januari 2007,
Weer stond er een harde wind en dus was het niet echt een mooie vliegdag. Toch heeft Ronald Over zijn nieuwe aanwinst, een ProJeti Reno Racer van Conzelmann meegenomen met het plan om het vanmiddag in te vliegen.



De vliegende vleugel, een ARF model, ziet er zeer gelikt uit en je kan direct zien dat dit supersnel moet vliegen, absoluut geen beginners model ! Volgens Ronald kan het toestel 150 mijl per uur vliegen. Dat is toch gauw zo’n 250 km /uur. De prop maakt dan ook een 35000 toeren!

Rond half vier ging de wind iets liggen. Dit was het moment!
Met (een beetje)zweet in de handen gaf Ronald vol gas en wierp vader Jan het toestel subtiel tegen de wind in.


Het toestel klom perfect naar grote hoogte. Je kan zien dat Ronald inmiddels is uitgegroeid tot één van de betere vliegers want na enig trimwerk kregen we al een showtje te zien. Rollen, loopings en een fly-past met full-speed! En dat de propeller 35000 toeren maakt kan je duidelijk horen. Wat een pracht geluid!

Het is vooral een juweeltje om te aan het publiek te laten zien. Dus Ronald, hou hem heel tot in de zomer.

ProJeti Reno Racer

Spanwijdte : 820 mm
Lengte : 534 mm
Vleugelopp. : 15,5 dm2
Vlieggewicht: vanaf 525 gr
Motor : vanaf Speed 400, 6V
Akku : 8-10 cellen 1100 mAh NiMH-Akku
Besturing : rolroeren, hoogteroer, snelheidsregelaar

 


Generator gereviseerd

In de vroege ochtend van 4 januari 2007 stond Bennie weer te sleutelen aan de diesel in de generatorbunker.
Buiten regende het pijpenstelen en een straf windje uit het zuidwesten deed je denken aan de herfst.


Twee dagen eerder probeerde Martin de diesel te starten en hoorde daarbij een heel vreemd geluid. Het bleek dat de nijlock koppeling (je weet wel) het begeven had.


Bennie Geerts en Henk Germs gingen onmiddellijk aan de slag om het probleem te verhelpen.
Nadat de generator van de motor was ontkoppeld bleek dat de koppeling geheel versleten was en draaide met veel ruimte om de motor-as.
Samen zijn ze naar Emmen gereden waar Bennie een geschikt bedrijf wist. Het was Remery Aandrijftechniek in de Marco Polostraat 16 in Emmen. Gelukkig hadden ze alle onderdelen die ze nodig hadden op voorraad. Zelfs kregen ze nog 40 % korting waardoor de schade enorm mee viel!
Bennie wist nog te melden dat ze daar ook kleine lagertjes hebben voor modelbouwmotoren.


Dankzij Bennie, Henk en Remery Aandrijftechniek kunnen wij weer warm zitten, genietend van een dampende bak koffie!


Tegelijkertijd heeft Bert de grasmaaier opgehaald en alle smeerpunten van een klodder vet voorzien.

An passant werd ook het veld nog even gemaaid. (jawel het is mid winter). Bij het wegbrengen van de maaier mocht Bert ook nog de hogedrukspuit van onze huurbaas gebruiken zodat de maaier weer schoon op stal staat.