Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Het Nieuws van 2008


Wie verteld het volgend nieuwtje ?                                                                          (i-pad:scroll met 2 vingers)

Oliebollen vliegen op oudejaarsdag

Traditie getrouw was het op oudjaarsdag een gezellige boel op ons vliegveld. Onze Bakker Gert-Jan had voor de oliebollen gezorgt en die gingen bij de leden dan ook smakelijk naar binnen.
Het was bere koud...het vroor 5 a 6 graden, maar dat weerhield de vliegers niet om hun kunstwerken te laten vliegen. Er vloog een vlieger en Arjan had zelfs een lanceer inrichting voor vuurpijlen op zijn dubbeldekker gemaakt...helaas werkte dit niet.

Hieronder een paar foto's die de sfeer aangeven.











 


Laatste nieuws 2008

Nog snel even wat nieuwtjes....want morgen (nieuwjaarsdag) is het alweer oud nieuws .
Er is altijd wat te doen op ons vliegveld....en er zijn altijd mensen die daarmee bezig zijn. Hulde aan deze mensen, want zonder deze mensen kan een club niet bestaan.

We hebben sinds een poosje een extra container voor opslag, maar er was geen klusgelegenheid, en daar hebben Bennie en Henk even verandering in gebracht. Ze hebben een werkbank gebouwd zodat we nu ook een plek hebben om even te klussen, en ze hebben er stroom in aangelegt zodat we er ook in het donker gebruik van kunnen maken, ook is het dak inmiddels geisoleerd waardoor het binnen ook echt droog blijft...
Top jongens....weer een stap dichter bij perfectie.




Ook is de beluchter compleet gereviseerd. Deze beluchter wordt achter de grasmaaier aangetrokken om gaatjes in het veld te prikken, waardoor het water beter kan wegzakken en er lucht bij de graswortels kan komen waardoor het veld in een perfecte conditie blijft.
De beluchter was echter in verregaande staat van ontbinding, en hij is even volledig onderhanden genomen. Het is nu weer een pracht exemplaar, met wieltjes aan de ene kant, die ingeklapt kunnen worden tijden het beluchten en een beugel aan de andere kant zodat de spiezen niet krom gaan op de stenen.
Weer een top aktie jongens.....




En als klap op de vuurpijl (kan het mooier op "oudjaarsdag" ?) hebben we ook nog even een prachtige afdak gekregen. Mooi, degelijk en oersterk, wanneer er nu plotseling een regenbui komt hebben we tenmiste een plek om de toestellen droog te stallen, ook kunnen we hier met een gerust hart een barbeque organiseren .




Helemaal top...Bedankt jongens voor de geweldige inzet...en zoals 1 van de bouwers al tegen mij zei "mijn naam hoeft er niet bij...helemaal niet belangrijk"...maar we weten allemaal wel over wie we het hebben...nogmaals dank jongens, namens alle clubleden.

een prachtige afsluiting van een fantastisch jaar.

 


De echte vliegers

Zondagmorgen 30 november...koud was het...en de wind begon aan te trekken, dus voor het gevoel werd het nog kouder, en een wit bevroren veld...
Maar we hebben keiharde mensen bij de club en die laten zich niet zo snel kennen...
Hier zie je hoe bewuste persoon zijn zender vast houd...mogen jullie raden wie het is

 


Barbeque 2008

28 september 2008, de laatste nazomerdag.
Een perfect georganiseerde clubdag met een heel fijne barbeque.

Geweldig gedaan jongens... een leuke, gezellige en drukke dag.

Kijk snel in het fotoboek of klik hier om het (foto)verslag te bekijken.

 


Aanvaring in de lucht

Soms lukt het nooit, ook al probeer je het met opzet....en soms is het achter elkaar raak.

Het is jaren niet gebeurd...en deze zomer gebeurde het zelfs 2 keer vlak achter elkaar....botsingen in de lucht.
De eerste keer was op zondag morgen 20 juli, ik vloog heerlijk met mijn "jenny" (een kunststof uitvoering van de jonny) en Lambert oosting vloog heerlijk mijn zijn toestel.
Hoe het gebeurde weten we nog niet, maar wat we wel weten is dat we elkaar raakten....ik zou net terug sturen richting het veld...en Lambert wilde hetzelfde doen...een doffe klap...en onmiddelijk was mijn toestel onbestuurbaar, en ging volgas de grond is...oeps.
Het toestel van Lambert bleef nagenoeg onbeschadigd...hij had geluk... of gewoon een heel sterk toestel.

2 dagen later waren Jos en Johan de geluks vogels....Johan vloog met zijn helicopter en Jos met zijn pilatus.
Op een gegeven moment gaat Johan even stilhangen met zijn heli...dat is het mooie van zo'n ding... Jos komt intussen aanvliegen....heeft niet door dat er een heli in de lucht hangt, en wil met een looping terug vliegen.
Hij haalt de looping echter maar half...want daar komt hij de heli tegen...als patat ging hij door de rotor bladen.
Ook hier kwam er eentje nagenoeg zonder brokken af, en dat was in dit geval de heli...toch best wel sterk zo'n ding .


Slechts een klein deukje in de vleugel                          De jenny had meer schade


Slechts een klein deukje in de rotoblad                          De pilatus had meer schade



 


Clubreis 2008

Aviodrome Lelystad 01-06-2008

Op 1 juni moesten velen van de club vroeg uit de veren, we moesten ons verzamelen op het markt plein in Ter-Apel en onze Ruud noteerde of iedereen er was.
We gingen om 9 uur weg met een bus. Van Ter-Apel naar Lelystad met tussen stop Emmercompascuum om daar nog enkele leden op te pikken.
Het was een lange reis, maar het was te doen.
We kwamen ongeveer om half 12 aan in Lelystad.
Een paar van de leden gingen naar binnen om de entree te betalen zodat wij zo naar binnen konden lopen.
Onder tussen moesten wij op de foto (een groepsfoto zie onder).

Klik op de foto voor nog groter formaat

De leden van de club reis 2008

Klik hier als je de foto in een nog groter printformaat wilt. klik hier

Later binnen kregen we uitleg over de platte grond waar alles was enz. Daarna was het een vrije vlucht voor iedereen. (mooie woordspeling )
Je kon er van alles doen en zien, zoals de toestellen die er allemaal stonden. Iedereen was dol enthousiast.


Om half 4 moesten we weer bij de bus zijn. Iedereen stapte in, Ruud noteerde weer of iedereen er was. Toen iedereen er was gingen we weer naar ter- Apel ook weer met tussenstop Emmercompascuum. Het was een vermoeiende dag maar toch mooi.

Michel van der Vliet

Bedankt Michel voor je mooi verhaal..hieronder nog een paar meer fotos.










 


Nieuwe aggregaat

Jippie !!! een nieuwe aggregaat !

Zoals te lezen in meerdere nieuwsitems van afgelopen drie jaar had onze aggregaat veel onderhoud nodig. Na de verhuizing kreeg de Hats diesel met zijn dynamo het driedubbel voor z’n kiezen want het clubgebouw werd vol gestopt met stroom vreters zoals elektrische kachels, magnetron, koffiezetapparaat, warmwaterkoker en waterpompen.
Afgelopen jaar kreeg de HATS nog ondersteuning van een LISTER diesel. Maar de prestatie van beide generatoren werden wekelijks slechter. De Hats en de LISTER dieselmotoren draaiden probleemloos maar de dynamo’s konden het echt niet meer aan.

Het werd dus tijd voor een nieuwe generator. Diverse bedrijven hebben een offerte uitgebracht en de uiteindelijke keus viel op een 23KVA WFM Generator van AlonsMulder B.V. uit de tweede Exloërmond. De generator bestaat uit een Perkins 2,2 liter watergekoelde dieselmotor met een Leroy Somer Alternator 23KVA (18.4 KW).

Vrijdagavond 30 juni was het dan zover. De firma AlonsMulder B.V. kwam de generator afleveren. Door een Plug and Play systeem was het niet veel werk en draaide de generator binnen enkele minuten.

Eindelijk hebben we weer een betrouwbare stroomvoorziening !







 


Bedrijfsuitje op het vliegveld.

Dinsdag 27 mei was het een behoorlijke drukte op ons veld.
Onze clublid en eigenaar van restaurant “de Heksenketel” uit Sellingen had een bedrijfsuitje geregeld voor zijn medewerkers en helpers van restaurant en spooktochten. Omdat het seizoen voor de spooktochten ten einde was moest dat toch even gevierd worden. Tjasse had tegen de jongens al zo vaak opgeschept over zijn vliegcapaciteiten, en dit was natuurlijk een prachtige gelegenheid om even naar het veld te gaan.
De jongens konden eten en drinken op kosten van de heksenketel, en natuurlijk werd er even gevlogen.
Henk Germs en Ruud Manning waren de instructeurs en iedereen mocht even een vliegtuig besturen. Natuurlijk was Tjasse zelf ook even aan de beurt, en hij liet de jongens gelijk even zien hoe het moest, diversen caperiolen van loopings tot rollen werden getoond, en de jongens stonden met de mond open te kijken.
Ja die Tjasse kan er wat van hè Tjasse ?

Iedereen heeft genoten….en wie weet…komen ze nog eens om een stukje te vliegen.
Helaas was er een beetje veel wind anders hadden de heksen ook nog even gevlogen

Hier een paar foto’s










 


F3A-X wedstijden 17 en 18 mei

Zaterdagmorgen 17 mei rond 9 uur kwamen 13 wedstrijddeelnemers in een gezapig regenbui aan op het modelvliegveld. De vliegers kwamen niet alleen uit Nederland maar er was ook een team uit België en uit Duitsland.
Ondanks de hoopgevende weersverwachting van de radio bleef het nagenoeg de gehele dag regenen. De modellen bleven in de auto’s en de tijd werd doorgebracht in het clubgebouw. Remke had zijn portable computer opgesteld en kon via Buienradar zien dat de vooruitzicht niet gunstig waren.
Om 15.30 uur werd besloten om de eerste wedstrijddag te laten vervallen. Enkele deelnemers gingen naar de camping om hun overnachting voor te bereiden, terwijl anderen de tijd doden met een spelletje kaarten.

Om 17:30 werd het clubgebouw omgetoverd tot een heuse Chinees restaurant en werd aan 42 deelnemers en leden van MTA een fantastisch Chinees buffet geserveerd.

Zondagmorgen waren de weergoden beter gestemd. De zon scheen volop maar wel met een fris windje. De wedstrijdvliegers waren er op tijd bij zodat precies om 09.00 uur de eerste vliegtuig van de C-klasse de lucht in ging. De juryleden werden door de Technische Commissie geleverd en de schrijvers kwamen vanuit MTA.

In de C-klasse streden 3 vliegers, in de B-klasse 6 vliegers en in de A-klasse 5 vliegers om de meeste punen. Na in iedere klasse 3 ronden te hebben gevlogen werd in de namiddag de resultaten bekend gemaakt door de wedstrijdleider Remko Albring. De winnaars kregen een beker en oorkonde mee naar huis.

In de F3AX-C-klasse behaalden onze MTA leden Henk Steneker en Henk de Jonge de 2e en 3e plaats, terwijl Remke Germs in de F3AX B-klasse de 5e plaats behaalde. Van harte gefeliciteerd met dit prachtig resultaat.
Andere resultaten kan je bekijken op http://www.f3ax.nl/

Als voorzitter van MTA sprak Gert Germs een woord van dank aan de vliegers en wedstrijdleiding en aan de eigen leden die zich het afgelopen weekend hebben ingezet. Hij overhandigde namens MTA een presentje aan de juryleden. Daarna keerde iedereen met voldoening weer huiswaarts.
Ondanks de slechte zaterdag kunnen wij met plezier terug kijken naar een heel geslaagd vliegersweekend.

Een foto verslag van de wedstrijd staat in het foto boek... of klik hier

 


Werkdag 2008

Zaterdag 12 April 2008 was het weer zover...de jaarlijkse werkdag.
Er waren redelijk veel mensen, en dat is natuurlijk alleen maar goed want vele handen maken licht werk.
Er zijn veel dingen aangepakt/verbeterd en of vernieuwd. Zo is de windzak gerepareerd omdat hij steeds de wind uit de verkeerde richting aanwees. De stroom toevoer is iets gewijzigt omdat er 1 fase van de generator niet goed was, de kapotte stoelen zijn gelast, er is een slagboom geplaatst, er is een groot stuk van de parkeerplaats verhoogd zodat het water niet meer in grote plassen blijft staan en er is veel verf werk verricht...want hier en daar was dat alweer echt nodig.
Tussen de middag hebben de noeste werkers zich weer te goed gedaan aan patat en snacks wat gesponsord werd door de "heksenketel", en aan heerlijk goed gevulde bruine bonen soep die speciaal door Alie Dijck was gemaakt, en 's morgens al waren we verrast door bakker bos met lekkere pudding broodjes bij de koffie. Na de middag kwam Steffan met de tractor en een grote grasroller die het veld even weer mooi heeft geegaliseerd.

Bedankt mannen voor de inzet...samen hebben we een super cub....ehhh super club


Reparatie aan de stroomvoorziening                             De kapotte stoelen worden gelast


zelfs de vingers waren groen                                        eindelijk een mooie slagboom


Het gras wordt gerold                                                 lelijke en beschadigde plekken krijgen weer een likje verf


kuil in de parkeerplaats wordt verhoogd                      om 10 uur even pauze met een broodje van "bakker bos"


Tussen de middag even lekker met elkaar eten, met heerlijke soep van Alie en snacks van Tjasse


Het ziet er allemaal weer mooi uit... klaar voor een jaar lekker vliegen



 


F3A-X wedstrijden

Bekendmaking:

Zoals al werd gefluisterd, maar nu is het definitief, wordt de eerste F3A-X wedstrijd voor de Nederlandse Kampioenschappen gehouden op ons modelvliegveld op 17 en 18 mei.

Omdat wij de wedstrijd faciliteren houdt in dat het modelvliegveld op 17 en 18 mei tot een uur of 5 in de middag is gesloten voor andere activiteiten. Iedereen is natuurlijk van harte welkom om de wedstrijd vanaf het terras gade te slaan.

F3A-X is een tak van de RC-Kunstvlucht met grote modelvliegtuigen. Deze modellen zijn afgeleid van vliegtuigen uit de grote luchtvaart die ook voor kunstvlucht worden of werden gebruikt.

Enkele eisen voor de F3A-X piloot zijn:
1. De minimale spanwijdte voor eendekkers is 2 meter, voor dubbeldekkers 1,65 meter.
2. Het schaalmodel moet een goede gelijkenis met het origineel vertonen. Afwijkingen van max. 10%.
3. Het toestel mag max. 20kg wegen.

In de F3A-X zijn er 3 wedstrijdklassen: de A-klasse, de B-klasse en de C-klasse.
Het verschil in de klassen zit in het aantal figuren én de moeilijkheidsgraad hiervan. De A-klasse is de hoogste klasse, de C-klasse daarentegen is bedoeld om nieuwe vliegers de kans te geven in te stappen de F3A-X. Tijdens de wedstrijden worden de figuren door 3 of 5 juryleden beoordeeld. Deze geven per figuur een cijfer tussen 0 en 10.



 


De Grasmaaier in de revisie

Onze Sabo Roberine grasmaaier maakte de laatste tijd niet meer dezelfde tevreden geluiden als hij eerder deed. Het zat hem niet in de motor want die heeft nog niet zo heel lang geleden een onderhoudsbeurt gehad. Het werd dus tijd dat de maaier eens goed werd nagekeken.

Donderdag 28 februari heeft Peter Scholte samen met Henk Dijck de maaier op een aanhangwagen gereden en verplaatst naar de werkplaats van Gerard Scholte grondverzet en cultuurtechnische werken.
Nadat de Sabo Roberine met een hogedrukreiniger grondig is schoongespoten en uitgezogen, (wat geen overbodige luxe was) werd de machine eens goed onder handen genomen door Gerrie Scholte, de techneut van Gerard Scholte grondverzet. Gerrie werd bijgestaan door Henk Dijck, Peter Scholte en Bennie Geerts.

Diverse mankementen kwamen aan het licht zoals een scheur in de metalen drager van de front-kooien, de V-snaar was geheel versleten en meerdere smeernippels waren defect of zelfs niet meer aanwezig. Het hydraulisch systeem kreeg een nieuw filter en werd weer opgevuld met nieuwe hydrauliek olie. Ook de VW motor kreeg nieuwe olie en filters en de kleppen werden afgesteld. De wielen werden gedemonteerd, de velgen geschuurd en opnieuw van een verflaagje voorzien. De ruitenwissers en de radio werden gerepareerd en de kooien werden opnieuw afgesteld. Bij het schrijven van dit artikel waren de werkzaamheden, die alleen in de avonduren en in het weekend plaatsvindt, nog niet afgerond.

Wij zijn grote dank verschuldigd aan Peter en Gerrie Scholte, Henk Dijck en Bennie Geerts voor de vele vrije uurtjes die ze voor onze club hebben gegeven. Dank natuurlijk ook aan Gerard Scholte (Scholte grondverzet) voor het ter beschikking stellen van de werkplaats met al zijn gereedschappen.


De grasmaaier zonder wielen




 


Zeer geslaagde "Koale Jatt'n"

Zondag 13 Januari...het was echt "koale Jatt'n" weer, want er stond een stevige koude wind...waterkoud.
Toch waren ruim 40 leden aanwezig en sommigen hadden hun aanhang meegenomen, en zo'n opkomst is natuurlijk alleen maar mooi voor iedereen die zich voor deze dag had ingezet.
Ook waren er enkele nieuwe aspirant-leden aanwezig en een aantal nieuwsgierigen stonden te kijken naar al dat moois op het veld.
De pits stond vol met modelvliegtuigen en modelhelikopters en op het terras stonden twee vuurkorven met een sfeervol knapperend vuurtje. Al gauw werden de eerste modellen gestart en kregen de aspirant-leden hun eerste proefles.
Er was naast 30 liter goed gevulde snert met worst en spek , goed gevulde bonensoep, roggebrood met kaantjes, stok brood, kniepertjes in de vorm van vliegtuigjes en natuurlijk koffie aanwezig.
Juist omdat het zo koud was liet een ieder zich het warme snert en bonensoep goed smaken, en het was dan ook behoorlijk druk in en rondom ons altijd gezellige clubhuis, waar iedereen zichtbaar zat te genieten van al dat lekkers.

Top jongens, want ondanks de kou was het een heerlijke gezellige dag.

Hieronder een klein foto verslagje


veel vliegtuigen ondanks het koude weer                             en natuurlijk een vuurkorf erbij


druk...druk...druk...


Er was geen stoel in het clubhuis meer vrij


En iedereen aan de snert                                            of aan de "vliegende" kniepertjes


Ook Ruud laat een bakkie snert goed smaken, en Alie is bang dat ze te weinig bonensoep heeft gemaakt.


zoals je kunt zien...gezellig druk in het clubhuis


Tja....af en toe gaat er ook wel eens iets mis...zal wel aan de kou hebben gelegen .



Leuke dag, en goed dat er zoveel leden waren...maar nu toch maar snel naar de zomer



Ook nu weer gaat onze dank naar Cafe en Lunchroom “De Heksenketel” uit Sellingen die de erwtensoep en kaantjes heeft geleverd.

Een heel speciale dank gaat naar Alie Dijck die geheel belangeloos twee hele grote pannen bruine bonensoep heeft gemaakt.

Zoals gewoonlijk heeft Bakker Bos uit Ter Apel ons weer de roggebrood en stokbrood geleverd.

Sonja en Gert-Jan hebben zich weer ingezet om ons weer te verassen met “kniepertjes”, gevouwen als vliegtuigjes.

 


Oudejaarsdag vliegen

Oudejaarsdag vliegen met oliebollen is een zeer geslaagde dag geworden.
Het was erg druk, en er werd veel gevlogen en er werden veel oliebollen gegeten.
Gert-Jan onze bakker, had voor deze dag 100 oliebollen gebakken, en dat werd zeer gewaardeerd, super Gert-Jan...want af en toe was de vraag of ze er nu waren om te vliegen of om oliebollen te eten.











Gert-Jan (en natuurlijk ook Bakker Bos) namens de club en zijn leden bedankt voor de heerlijke oliebollen.