Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   Forum/Gastenboek
Het Nieuws van 2010


Wie verteld het volgend nieuwtje ?

Oliebollen vliegen

Dit keer zijn er weinig foto's gemaakt van het Oliebollen vliegen, want het was koud...en er lag erg veel sneeuw op het veld waardoor er bijna niet kon worden gevlogen.
Toch was het in het clubhuis erg druk en de oliebollen van "Bakker Bos" gebakken door onze eigen Gert-Jan smaakten weer prima.
Het was de hele middag dan ook een komen en gaan van leden...erg leuk


De volgende dag... 1 januari ... was Remke de eerste die een vlucht maakte. Het was nog even een strijd wie de eerste zou zijn...Gert-Jan of Remke...maar uiteindelijk won Remke omdat de motor van Gert-Jan niet wou starten...remke had daar met zijn electro motor geen probleem mee


of bekijk het filmpje van Bennie.

Gefeliciteerd Remke...deze pakt niemand je weer af ...

 


De eerste ski-vlieger

En dit jaar seizoen zijn de eerste ski vliegers al zeer vroeg gesignaleerd.

De winter valt vroeg dit jaar en zondag 28 november was het hele veld wit door flink aangevroren mist.
Stefan Potze bedacht zich niet en schroefde zijn ski's onder zijn jonny...en het ging perfect. Daarmee was Stafan de eerste ski vlieger van dit seizoen.




 


Kofferbak verkoop

Het weer was pet...maar toch kunnen we de eerste kofferbak verkoop redelijk succesvol noemen.
De weersverwachting was behoorlijk slecht....het zou de hele zondag gaan regenen, en dat heeft uiteraard bezoekers gekost...maar gelukkig was het weer niet zo slecht als voorspeld...en de gevreesde regen kwam pas tegen 3 uur....en toen waren de meeste deals al gesloten.
Er waren party tenten geplaatst waar een versnapering verkrijgbaar was, en waar je natuurlijk even lekker droog kon zitten, en waar je even lekker kon kletsen. De bezoekers waren goed gehumeurd, en er was behoorlijk wat te koop...werkelijk tientallen kant en klare toestellen, kompleet met motor en servo's gingen voor een koopje van de hand.
Ook hadden Gert en Henk Germs diverse bouwdozen voor een prikkie in de aanbieding...ook kwam Gunter nog langs met een doos vol motoren, uitlaten en andere klein artikelen...de doos van Gunter leek al snel een wespennest, want iedereen stond te dringen om zijn voordeeltje uit de doos te halen...en de doos was dan ook bijzonder snel geplunderd.

Ondanks het slechte weer en de matige opkomst van de bezoekers mogen we echter rustig van een succes spreken, en we zitten er aan te denken om dit evenement jaarlijks terug te laten komen.

Een ieder die een leuk dealtje heeft gesloten vandaag...veel plezier met je aankoop...en we hopen je volgend jaar weer terug te zien.

Hier nog even wat fotootjes van deze eerste "MTA kofferbak verkoop"


De eerste leden en bezoekers waren 's morgens vroeg al aanwezig.


De party tenten zijn reeds opgebouwd.


Diverse onderdelen en mooie bouwdozen staan mooi droog onder de veranda.


Het eerste toestel (tiger Moth) is verkocht aan Harm.


En zo te zien is hij behoorlijk blij met zijn aankoop.


Graaien in de "doos" van Gunther.


Mooie toestellen te koop...kant en klaar met motor en servo's.


Een heuse Dakota in ruwbouw verruilde voor slechts 45 euro van eigenaar.


Een "auto"... voor de jongens natuurlijk zr interessant.


Nog even gezellig na-borrelen en de aankopen even met elkaar bespreken.


En allemaal nog even heerlijk aan de warme snack.



 


Clubdag 2010

De clubdag is een groot succes geworden. Er hadden zich ongeveer 40 leden opgegeven voor de barbeque, en we hadden maar liefs 14 deelnemers voor strijd om de tomaatvlieg bokaal.

Erg leuk als er zoveel deelnemers zijn, van oud tot jong...ze deden allemaal mee. Veel nieuwe leden die nog nooit een tomaat met het vliegtuig hadden gegooid, en na enig uitleg lukte het hun allemaal om de tomaat uit het toestel te werpen.
Ik denk dat ze het allemaal erg leuk hebben gevonden...aleen moeten de tomaatje's de volgende keer een beetje groter zijn, want af en toe zag niemand waar en wanneer de tomaat was gevallen .

Uiteindelijk ging Peter Scholte met de eer strijken, en won de grote wissel bokaal.
Na het tomaat gooien werden de barbeque's aangestoken en lieten de deelnemers zich het vlees goed smaken.

Meer info en foto's op de foto pagina.

De trotse winnaar, krijgt de beker uit de handen van de voorzitter.




 


Werkdag

Ook dit jaar is er weer veel werk verzet tijdens de jaarlijkse werkdag.
1 keer per jaar wordt er in het voorjaar een dag gekozen om met elkaar het vliegterrein en de gebouwen even van het noodzakelijke onderhoud te voorzien. Dit jaar was de werkdag dus op zaterdag 17 april...en we hadden geluk...het was prachtig weer...dat hebben we ook wel eens anders gehad.
19 leden waren dit keer aanwezig om samen even de schouders onder de klus te zetten, vele handen maken tenslotte licht werk...niet waar ?. Zo is er een opbouw tafel verplaatst, zijn er tegels rondom alle opbouw tafels gelegd, is het terrasje voor het bezoekersbankje vergroot en is er een looppaadje gemaakt van de verranda naar de zender tafel. Verder is de zender tafel voorzien van een deksel zodat hij van binnen in ieder geval schoon en droog blijft.
De septictank is verhoogd zodat we er wat gemakkelijker bij kunnen en heeft de afzuigkap een grondlaagje gekregen, en zijn er diverse kleine dingetjes aan veld een gebouwen gedaan.

Al met al...we hebben lekker veel werk verricht met elkaar, en nu maar hopen op een mooie zomer, zonder al te veel vulkaan stof want dat brengt alleen maar vliegverboden met zich mee .

Hieronder zie je een klein foto verslagje van de werkdag.


Sjaak lijmt de delen aan elkaar.


Tegels rondom de opbouw tafels................................ en tegels bij het bankje gelegd


Deksel op zendertafel gemaakt en er zijn meer tegels rondom gelegd


Samen de grond weg spitten en tegels leggen


Martijn en Bennie zijn druk bezig



 


Terugkeer van de "grashapper"

Na een hele poos bij de firma Scholte in de schuur te hebben gestaan, is zaterdag 3 april onze grasmachine na een grote onderhoudsbeurt teruggekeerd op het vliegveld.
Bennie en Henk hebben zich een slag in het rond gewerkt om de grasmaaier er weer tiptop uit te laten zien, en dat is zeer goed gelukt...het is net een nieuwe machine...geweldig.
Om half n zijn ze begonnen met het transport van grashapper. Samen met de grasroller (die ook gereviseerd is) is het spul op de aanhanger gemaakt. Na wat passen en meten (de grasroller moest er een paar keer weer af) stond alles mooi op de aanhanger, en kon alles met sjor banden worden vastgezet. Toen de aanhanger met de "grahapper" op het veld aan kwam was er veel belangstelling van de leden, en er was lof alom. Nadat alles was afgeladen is de grashapper gelijk aan het werk gegaan en goedgekeurd door "grasmaai-machinist" Roelof.

Bennie en Henk...heel veel dank, namens alle leden, want we zijn weer verzekerd van een prachtig kaal geschoren vliegveldje dit jaar. Ook de firma "Scholte grondverzet" ...zeer veel dank voor het in bruikleen krijgen van de gereedschappen en de ruimte waar de grasmaaier de hele winter heeft gestaan.

Hieronder zie je een kleine impressie van het vervoer van revisie plek tot vliegveld.


Samen met zijn broertje van de fam.Scholte die gelijk ook maar onderhanden is genomen.


hier wordt alles opgeladen en goed vastgezet.


Onderweg van revisieplek naar het vliegveld.


Aankomst op het vliegveld.


Roelof is gelijk een rondje aan het maaien, en was zeer in zijn nopjes.



 


Raam folie

De inkijk naar de keuken was erg groot vandaar dat Roelof en Sjaak al matglas folie op het raam hadden gemaakt, maar dat was natuurlijk niet de mooiste oplossing.
Sjaak kende iemand die speciale folie kon maken waar je wel van binnen naar buiten kunt kijken maar niet andersom en waar gelijktijdig een mooie afbeelding op staat. Je ziet dit soort folie ook achter op autobussen staan.
Zondag morgen 14 maart kwam de folieman langs, en heeft het spul zeer vakkundig op de ramen gemaakt, en het staat erg mooi, en natuurlijk qua afbeelding helemaal in stijl.
Een prachtige toevoeging voor ons clubhuis.




De folie wordt vakkundig door een expert aangebracht, en Sjaak kijkt goedkeurend toe.


Bijna klaar, en van binnen kun je zo naar buiten kijken en zie je de afbeelding niet eens.


van een afstandje ziet het er perfect uit

 


Onderhoud van de Grashapper

Het groot onderhoud van de grashapper is in volle gang.

De maaikooien zijn gedemonteerd, waarna alle onderdelen zijn gedemonteerd. De oude verflagen zijn verwijderd, alles is ontvet en daarna in de grondverf gezet. Na de laag grondverf werd alles is de lakverf gezet. De maaier in (6010 RAL) Grasgroen en de kooien kregen een geel kleurtje.
Er zijn nieuwe platen op het huis van de kooi gemaakt, omdat de oude platen verroest waren.
De motorolie is ververst en olie, lucht en brandstoffilter zijn vernieuwd.
De 5 ondermessen zijn vervangen door nieuwe messen. Daarna zijn ze terug geplaatst in de kooien en zijn ze weggebracht, om ze te laten slijpen.
Op de lagers van de kooien zat speling dus die moesten ook vervangen worden. Er was 1 lagerblok die anders was dan de andere lagerblokken. Om de lager er toch uit te krijgen hebben we een gat aan de achterzijde geboord zodat we de lager eruit konden slaan. Het gat dat ontstaan is, is dicht gemaakt met een bout en moer.
Omdat het gras bij het uitwerpen erg hoog op wordt gegooid zijn er zelfgemaakte sparborden gemonteerd.
Er zijn veel bouten vervangen, omdat ze tijdens het onderhoud zijn afgebroken.
De grasrollen waar speling op zat zijn uit elkaar gehaald en zijn van nieuwe lagers met dubbel Z profiel voorzien. Er zijn nieuwe kabels gemonteerd, zodat het gras van de rollen geschraapt kan worden als er gemaaid wordt.
De cabine is voorzien van tapijt en de stoel is omhoog gebracht voor een betere zit houding. De verlichting is gecontroleerd en de lampen die stuk waren zijn vervangen. De Ruitensproeier is gerepareerd en de tankmeter had een losse kabel dus die doet het ook weer.

Een hele klus weer dus, maar het wordt weer een schitterend machientje. Bennie en Henk, zeer bedankt voor het onderhoud, het veld zal er straks weer als een biljard lakentje bij liggen.

Bennie....super bedankt voor dit stukje en voor de foto's.


De kooien worden ontroest, en na een laagje grondverf van een fris kleurtje voorzien.


Hier zie je de nog gedemonteerde kooi al in zijn nieuwe kleur.


Kamerbreed tapijt in de cabine.


De Grashopper alweer bijna klaar om te maaien.



 


Jaarvergadering druk bezocht

Vrijdag 26 februari werd de jaarlijkse jaar vergadering gehouden in "de Palm" in Ter apelkanaal en 50 van de 84 leden waren aanwezig om de vergadering bij te wonen.
Onze voorzitter had de snelheid er goed in, en het was maar goed dat de 2e ronde koffie langs kwam anders waren we om half 9 alweer klaar geweest.
Roelof Drenth, onze pennigmeester heeft na 7 jaar bestuurslid en na 18 jaar penningmeesterschap de puut in de wilgen gehangen, en zijn opvolger is Albert Hekkert. We hopen natuurlijk dat Albert het net zo lang als Roelof gaat doen en wensen Albert dan ook veel succes.
Ook Gert Germs moest noodgedwongen door drukke werk en prive bezigheden zijn taak als voorzitter neerleggen. Gelukkig was daar ook hier snel een opvolger voor gevonden, aangezien Martin van der Kaap het wel weer zag zitten om deze taak op zich te nemen. Martin is een paar jaar geleden ook al voorzitter geweest, en kent dus de kneepjes van het vak...Martin ook veel succes gewenst.
Jan Rengers was de laatste die aan de beurt was voor een wissel...zijn taak als terreinmeester is overgenomen door Martijn de Graaf. Martijn zal nu dus alle inspecties van terrein en gebouwen op zich nemen, en bij calamiteiten onmiddelijk het bestuur inschakelen... Martijn veel succes met deze leuke taak.
Uiteraard kun je op onze website altijd even nalezen wie welke taak in het bestuur heeft...kijk op de bestuurspagina ook kun je hier het archief bekijken.

Deze winter heeft onze grasmaaier weer een grote beurt gehad, en Bennie en Henk hebben uitgelegt wat er allemaal aan gebeurd is...binnenkort een verslag van Bennie en fotos van de revisie.

17 april (met uitloop naar 24 april bij slecht weer) zal de jaarlijkse werkdag op het veld weer worden gehouden..komt allen... neem schep, hark en gereedschap mee...vele handen maken licht werk.

Voorts zijn weer alle datum's bekend gemaakt met de leukere dingen...zo zullen op 15 en 16 mei weer de F3a-X wedstrijden worden gehouden en zal op 27 juni (met uitloop naar 4 juli bij slecht weer) weer een gezellige clubdag worden gehouden , en net als vorig jaar met een heerlijk barbeque daarbij.
Voor de mensen die alle datum's gelijk willen noteren...31 dec is er weer oliebollen vliegen, en 9 januari 2011 hebben we weer koale jatt'n vlaig'n.

Hieronder nog een paar fototjes van de druk bezochte vergadering.









 

Reisje naar Airbus

Zaterdagmorgen 6 februari 4.30 uur.....piep...piep....piep....de wekker loopt af.....akelig vroeg....maar met een ferme sprong sta ik naast mijn bed....want we gaan vandaag naar Hamburg...naar de Airbus fabrieken.
Hilbrand van de Kaap heeft geregeld dat we samen met de modelvliegclub uit Haren-duitsland er naar toe kunnen. Slechts 3 mensen van onze club hebben zich op gegeven, en dat is natuurlijk erg jammer.
Voor Wim, Henry en mijzelf maakt het echter niet uit....wij hebben ons opgegeven en staan op 5.15 uur klaar voor vertrek in Haren, alwaar de modelvliegvrienden van de modelvliegclub Haren ook al staan te wachten. De bus arriveert om 5.25 en klokslag 5.30 uur vertrekken we richting Hamburg.
Het is een lange reis, en in het begin wel wat koud in de bus, maar gelukkig komt om 8.30 uur de eerste "schnaps" al langs...even de inwendige mens weer opwarmen . Om 10 uur arriveren we in hamburg en gaan we samen met een gids door de grote hangaren bij Airbus. Erg interessant om te zien hoe zo'n groot vliegtuig in elkaar wordt gezet...de midden delen van de romp worden hier in Hamburg gemaakt, het stabilo, kielvlak en roeren worden gemaakt in Spanje, de cockpit en het voorste gedeelte van de romp wordt gemaakt in Frankrijk en de vleugels worden in Engeland gemaakt. Alles komt hier in Hamburg samen ( 3 keer per dag komt er een Beluga uit Frankrijk en/of Spanje waar de diverse delen in worden gebracht) waar er een vliegtuig van gemaakt wordt.
We hebben gezien hoe de rompdelen worden gamaakt (dat kun je nog eens een mal noemen), wist je trouwens dat sommige delen van de rompwand 7 !! mm dik zijn..., hoe ze aan elkaar worden gemaakt, hoe de isolatie, bedrading en hydroliek wordt aangebracht en getest. Alle roeren van airbus worden aangestuurd door 3 systemen, elk systeem heeft voor de veiligheid 2 pompen...met andere woorden het systeem moet al 6 keer uitvallen alvorens het stuurloos wordt....in de laatste hangar stonden maar liefst 4 vliegtuigen in rij...hier kreeg de romp zijn stabilo, kielvlak en vleugels, en werd alles getest, van electronica tot landingsgestel. Hierna gingen de toestellen naar de spuiterij, en pas daarna werden ze voorzien van motoren. Machtig om te zien...en wat een hallen...en dan sta je voor zo'n romp van een airbus A320...dan denk je...valt wel mee....totdat er verteld wordt dat de romp een diameter had van 5,86 meter....tjee....daar kan bijna mijn hele huis in...dan kijk je plotseling toch wel even wat anders aan tegen zo'n "rompje" .
Het was een leuke rondleiding, en de 2,5 uur was om voor ik er erg in had...natuurlijk hadden we nog meer willen zien...maar ja...de tour was niet langer .
Hieronder een paar foto's die Wim snel even heeft gemaakt, en nog een paar foto's uit de prive collectie van Hilbrand zodat je toch een idee krijg van wat je allemaal gemist hebt .
Rond 1 uur zijn we vertrokken richting "staufenbiel" een grote modelbouwzaak in Hamburg....tja...mooi zaakje...we zijn alle 3 nog even aan het shoppen geweest....ze hadden werkelijk alles hier. Tegen een uur of 3 zijn we weer naar de bus geglibberd, want van straten sneeuw en ijsvrij maken hebben ze in Hamburg nog nooit gehoord
en zijn we weer richting Ter-Apel vertrokken, en al snel ging de cognac en de kratten bier alweer door de bus...ja..onze duitse vrienden weten wel hoe ze feest moeten maken....rond 7 uur waren we na een lange reis weer terug in Haren.
Al met al was het een lange dag...maar een hele leuke dag. Hilbrand...namens ons drieen nogmaals dank voor regelen dat we mee mochten.

Hieronder nog een paar kiekjes...

Kor
















 


Koale Jatt'n

10 januari 2010...met recht was het dit jaar weer een echte "koale Jatt'n". Er was zelfs een weer alarm afgekondigd, maar daar lieten de leden van de modelvliegclub Ter-Apel zich niet door afschrikken.
's Morgens vroeg was Partick Dijck al met de tracktor met sneeuwschuif in de weer om de weg naar het veld begaanbaar te maken. Door de sneeuwval en de harde wind waren er duinen ontstaan waar we met een normale auto niet door konden komen...Ronald weet er over mee te praten want die had zich er al in vast gereden, maar gelukkig was boer de Roo vlak in de buurt die hem er weer heeft uit gehaald.
Veel sneeuw...harde wind...en dus erg koud...maar gelukkig was het behaaglijk warm in het clubhuis en vond de warme snert en de bruinenbonen soep gretig aftrek... heerlijk.
Ook waren er nog diverse leden die zich niet door de sneeuw aan de grond lieten houden, en zij trotseerden de kou en maakten een paar prachtige vluchten met hun toestellen op ski's.

Hieronder een kleine foto reportage van deze zeer geslaagde dag....bedankt jongens...het is toch maar weer mooi gelukt.


Flinke sneeuwduinen op het veld


Een lekker knapperend vuurtje om buiten toch warm te blijven


de kinderen hadden grote pret in de sneeuw en binnen was er roggebrood met spek voor de grote kinderen


Gezelligheid alom


De echte doorzetters vlogen wel.... op ski's


Zelfs Heks "mathilda" koos het luchtruim


en alle toestellen stonden natuurlijk op ski's


Binnen lekker warm er lekkere snert en bonensoep


even bijkletsen en elkaar even een voorspoedig nieuwjaar wensen



 


Winter

Zaterdag 2 januari is er en dikke laag sneeuw gevallen. Gelukkig had iemand met een shovel de toegangsweg naar ons vliegveld van de meeste sneeuw ontdaan zodat we er gelukkig wel konden komen.
Er lag echter een dik pak sneeuw en het was bere koud. Ten ik 's morgens naar het veld reed gaf de thermometer -9 aan... gekken die dan gaan vliegen Toch was het zondag morgen erg leuk om te vliegen...windstil...lekker zonnetje erbij...prachtig vliegweer...maar de sneeuwlaag is voor de wat zwaardere toestellen toch aan de dikke kant.

ik heb nog even een paar foto's genomen...maar het was net siberie...daar aan de Achterbeetseweg.

meer foto's in het fotoboek


Siberie

 


Eerste vlucht in 2010

Hallo beste vlieg vrienden, de beste wensen.

Gert-Jan heeft als eerste gevlogen in 2010, met raketchen.

De wind kwam uit het noorden en het was erg koud om te vliegen, maar ja iemand moet toch de eerste zijn. En gert-Jan heeft de hai 2 ingevlogen op 1-1-2010.

Aanwezig waren Roelof, Jos, Gert-Jan en Bennie, en Jos heeft twee foto,s gemaakt.

Groetjes Bennie

Gefeliciteerd jongens met de eerste vlucht...en bedankt voor de info en de foto's.