Contact   Help
  modelvliegclub
MTA Ter-Apel
Sinds 1979
  Home page   Nieuws   Onze club   Foto boek   Projecten   Nieuwsbrieven   Links   MTA-Forum  
Modelvliegen moeilijk ?
Natuurlijk is alles in het begin moeilijk, maar modelvliegen is goed te leren, en een beetje afhankelijk van de natuurlijke aanleg, zal het van een paar weken tot een paar seizoenen duren, om echt goed te kunnen vliegen. In principe is het modelvliegen net als een echt vliegtuig. Doordat bepaalde roeren kunnen bewegen, kan het toestel omhoog/naar beneden en naar links/rechts gestuurd worden. Zo dient het richting roer om de richting te bepalen dus, links of rechts af. De hoogte roer bepaald de hoogte van het toestel, als het roer omhoog gaat drukt hij de staart van het toestel omlaag, en gaat het vliegtuig dus omhoog.
In een later stadium ga je leren vliegen met de rol roeren. Dit zijn ook roeren om naar links en rechts te gaan maar moeten vaak in combinatie met het hoogte roer gebruikt worden, waardoor je nog scherpere bochten kunt maken. Met de rolroeren heb je weer meer mogelijkheden om andere figuren te vliegen, maar omdat het steeds in combinatie met andere roeren gaat, wordt het ook steeds moeilijker, en alleen geschikt voor de gevorderde vlieger.
Model
We gaan altijd met een "beginnermodel" beginnen. Dit zijn niet moeilijk te bouwen vliegtuigen van ongeveer 1,50 meter spanwijdte, en zijn meestal van hout gebouwd, zodat de onvermijdelijk reparaties, eenvoudig uitgevoerd kunnen worden. Het ideale beginners toestel is een hoogdekker. Doordat het zwaardere gedeelte van het toestel altijd onder de vleugel hangt , heeft dit soort toestellen een grote eigen stabiliteit. Laat je niet verleiden door allerlei mooie schaal modellen. Natuurlijk zijn deze modellen mooi om te zien, maar meestal zijn ze heel erg moeilijk te vliegen.  Natuurlijk mag je zo'n toestel kopen en bouwen, maar ga om teleurstellingen te voorkomen er pas mee vliegen, als je wat ervaring hebt opgedaan. Goede trainer modellen zijn o.a. de Robbe Charter(zie inzet), de Taxi van graupner, maar ook modellen als de T-2000 en de student doen het goed.
Onze zender
Met resp. A en B gaan we omhoog of naar beneden, en bedienen we dus het hoogte roer. Knuppel C en D stuurt het toestel  naar links en of rechts, en bedient het richting roer.Gas geven doen we met E, F waarbij F volgas is en E stationair. De knuppel met G en H wordt pas bij een volgende trainer toestel gebruikt, waarbij dan ook rolroeren bestuurd gaan worden. Denk nu niet dat dit allemaal heel eenvoudig is, want omhoog en omlaag lijkt niet zo moeilijk, maar je zit natuurlijk niet in het toestel. Je staat met beide voeten op de grond, en het is dan ook heel moeilijk om in te schatten hoe hoog een toestel vliegt. Ook het links en rechts is in het begin erg moeilijk. Wanneer het toestel van je af vliegt en je stuurt naar links dan gaat hij ook naar links, en hetzelfde geld voor rechts. Wanneer het toestel echter naar je toekomt en je stuurt naar links zal het toestel voor jou naar rechts gaan (voor zichzelf niet natuurlijk). Wanneer je in een vliegtuig zit heb je hier geen last van en kijk je altijd naar voren, en dus naar de neus van het vliegtuig, maar met een modelvliegtuig kijk je het ene moment naar de neus en het ander moment naar de staart van het vliegtuig. Deze tegenstrijdigheden, maakt het vliegen met afstandsbesturing moeilijk en dat zal je echt moeten leren.
Duur ?
Modelvliegen is echt niet zo duur. Er zijn tegenwoordig modellen voor € 50 tot € 100 te koop, waarvoor je jarenlang plezier kunt hebben. De aanschaf van een zender, ontvanger en servo's is wat duurder, maar ook hier zijn complete sets te koop vanaf € 150. Dit is echter een éénmalige aanschaf, want dit is in elk vliegtuig weer te gebruiken.