Modelvliegen moeilijk ? |
Natuurlijk is alles in het begin moeilijk, maar modelvliegen is
goed te leren, en een beetje afhankelijk van de natuurlijke aanleg, zal het van een paar
weken tot een paar seizoenen duren, om echt goed te kunnen vliegen. In principe is het
modelvliegen net als een echt vliegtuig. Doordat bepaalde roeren kunnen bewegen, kan het
toestel omhoog/naar beneden en naar links/rechts gestuurd
worden. Zo dient het richting
roer om de richting te bepalen dus, links of rechts af. De hoogte roer bepaald de hoogte
van het toestel, als het roer omhoog gaat drukt hij de staart van het toestel omlaag, en
gaat het vliegtuig dus omhoog.
In een later stadium ga je leren vliegen met de rol roeren. Dit zijn ook roeren om naar
links en rechts te gaan maar moeten vaak in combinatie met het hoogte roer gebruikt
worden, waardoor je nog scherpere bochten kunt maken. Met de rolroeren heb je weer meer
mogelijkheden om andere figuren te vliegen, maar omdat het steeds in combinatie met andere
roeren gaat, wordt het ook steeds moeilijker, en alleen geschikt voor de gevorderde
vlieger. |
Model |
We gaan altijd met een "beginnermodel" beginnen. Dit zijn
niet moeilijk te bouwen vliegtuigen van ongeveer 1,50 meter spanwijdte, en zijn meestal
van hout gebouwd, zodat de onvermijdelijk reparaties, eenvoudig uitgevoerd kunnen worden.
Het ideale beginners toestel is een hoogdekker. Doordat het zwaardere gedeelte van het
toestel altijd onder de vleugel hangt , heeft dit soort toestellen een grote eigen stabiliteit. Laat je niet
verleiden door allerlei mooie schaal modellen. Natuurlijk zijn deze modellen mooi om te
zien, maar meestal zijn ze heel erg moeilijk te vliegen. Natuurlijk mag je zo'n
toestel kopen en bouwen, maar ga om teleurstellingen te voorkomen er pas mee vliegen, als
je wat ervaring hebt opgedaan. Goede trainer modellen zijn o.a. de Robbe Charter(zie
inzet), de Taxi van graupner, maar ook modellen als de T-2000 en de student doen het goed. |
Onze zender |
Met
resp. A en B gaan we omhoog of naar beneden, en bedienen we dus het hoogte roer. Knuppel C
en D stuurt het toestel naar links en of rechts, en bedient het richting roer.Gas
geven doen we met E, F waarbij F volgas is en E stationair. De knuppel met G en H wordt
pas bij een volgende trainer toestel gebruikt, waarbij dan ook rolroeren bestuurd gaan
worden. Denk nu niet dat dit allemaal heel eenvoudig is, want omhoog en omlaag lijkt niet
zo moeilijk, maar je zit natuurlijk niet in het toestel. Je staat met beide voeten op de
grond, en het is dan ook heel moeilijk om in te schatten hoe hoog een toestel vliegt.
Ook het links en rechts is in het begin erg moeilijk. Wanneer het toestel van je af vliegt
en je stuurt naar links dan gaat hij ook naar links, en hetzelfde geld voor rechts.
Wanneer het toestel echter naar je toekomt en je stuurt naar links zal het toestel voor
jou naar rechts gaan (voor zichzelf niet natuurlijk). Wanneer je in een vliegtuig zit heb
je hier geen last van en kijk je altijd naar voren, en dus naar de neus van het
vliegtuig, maar met een modelvliegtuig kijk je het ene moment naar de neus en het ander
moment naar de staart van het vliegtuig. Deze tegenstrijdigheden, maakt het vliegen met
afstandsbesturing moeilijk en dat zal je echt moeten leren. |
Duur ? |
Modelvliegen is echt niet zo duur. Er zijn tegenwoordig modellen
voor € 50 tot € 100 te koop, waarvoor je jarenlang plezier kunt hebben. De aanschaf
van een zender, ontvanger en servo's is wat duurder, maar ook hier zijn complete sets te
koop vanaf € 150. Dit is echter een éénmalige aanschaf, want dit is in elk
vliegtuig weer te gebruiken. |